18 de juny 2009

LES 7 CLAUS DE L'ÈXIT DE LA CAMPANYA ON-LINE DE L'OBAMA

Segons la conferència de la sra. Rahaf Harfoush (estratega de la Campanya de Comunicació de Noves tecnologies del president Obama) pronunciada en la 11a edició del BDigital Global Congress a Barcelona...

1 - REDEFINIR EL COMPROMÍS

Molt actius en Facebook, Myspace, Youtube, Twitter...
La xarxa és molt més ràpida que els mitjans impresos i ens permet no haver de dependre de la premsa.
Accedir a la gent políticament inactiva
La intercomunicació on-line va ser molt bona per resoldre els problemes de comunicació quan es deien coses errònies.
Volem que la informació passi d'amic a amic (per Internet o físicament)
Contactar amb 500 persones en Facebook té més valor que 500000 a fóra, perquè són, en general, persones més actives i implicades
Fomentar el contacte veí amb veí (per aconseguir adhesions a la campanya)

2 - EL CORREU ELECTRÒNIC
Ha estat l'eina principal
Van fer una "hiper-segmentació" segons Estat i segons els codis postals i events/problemes vinculats als pobles… per tal de poder enviar informació propera al ciutadà. La informació era tan personalitzada, que molts dels receptors responien els missatges pensant que era el mateix Obama qui els escrivia.
Cadascú rebia informació que li importava (segons el tema) i també un lligam segons la persona (les aportacions económiques que havia fet)
Van aconseguir una base de dades de 13 milons d'adreçes de correu electrònic
Demanaven fer coses… però de manera senzilla i possible de fer (mira un vídeo, dona 5$, parla amb el veí, etc.)… l'objectiu no violentar, no forçar
Van enviar moltissims missatges de correu electrònic.

3 - FACILITAR ELS COMPORTAMENTS PREEXISTENTS
Van fer una aplicació pel Iphone que el convertia en una central de la campanya. Ordenava tots els contactes segons proximitat. Connectar amb tots els videos i dossiers de premsa que anaven treient
Objectiu: evitar malentesos millorant la comunicació directe i la mateixa per tothom

4 - ACCIONS CORRECTES
Van posar en marxa el “índex d'activitat”. Tot donava punts i segons quina activitat més o menys
En la web (?) hi havia un formulari que setmanalment havies de posar el que feies per la campanya. Si una setmana baixava la participació en la campanya tenies menys punts, es referia a accions individuals; en la web, hi havia una mena de “baròmetre” que mesurava les accions, establint “rànkings”. Tenir una bona posició en aquests recomptes, donava dret a assistir a una conferència amb Obama.
Els principals líders de la campanya (els que van fer un major nombre d’accions-recaptacions) van poder estar amb ell.
Van fer una tasca de posar-se en contacte amb els que no estaven tant motivats. A partir de la detecció d’usuaris amb un alt nivell de comprimís, es buscava l’atracció de la resta.

5 - PERSONALITZAR LA MISSIÓ
van treballar amb l'objectiu que tothom es sentís soci
la gent podia dir: “nosaltres hem fet...”
van rebre emails donant consells de caire personal, per ex: “hem vist al Obama baixant d'un avió i no s'agafava a la barana, que sobre tot s'agafi, vés si caurà...”
Van posar en marxa la “fitxa de recaptació” on cadascú es marcava els seus objectius possibles (donatius a recaptar per la campanya) amb una gràfica (tub d'assaig que s'anava omplint).
Aquesta campanya personal creava víncles entre els veins i els duia a compartir vivències importants.

6 - INNOVACIÓ
Tot plegat va ser un procés gradual
Intercanvi d'informació i idees a partir de la proximitat (co-innovació). Tenien un mapa (en la web) on podies trobar els aconteixements més propers a casa teva. Qualsevol aspecte de la campanya podia consultar-se online.

Es va posar en marxa, amb idees de la gent, per exemple de portar la “marca Obama”, vestir com ell, a canviar coses del barri, organitzar treballs per la comunitat...

7 - ABRAÇAR L'INESPERAT
Ens vam plantejar que ja que no tenim control de res en la vida, a part de nosaltres, no ens hem de tancar a les iniciatives de la gent
Van tenir una actitut oberta a les iniciatives i això va estimular la creativitat popular que agafà molt bé la “marca” i el seu missatge
Per exemple algú va fer el vídeo Yes, we can … el van veure 27 milions de persones
Es van fer grafitis... algún molt famòs...
Molta creativitat i participació
Si els haguessim dit que no podien fer servir la nostra “marca” no ho haurien vist tanta gent...


RESUMINT...      

(per entendre l'eficàcia d'aquesta campanya... van recaptar més del doble de diners que el seu contrincant Mc Kein... i a base de petits donatius de molta gent)

La clau és construir i establir relacions entre la gent

Acaba de publicar un llibre titulat: Yes, we did (si, ho hem fet)

Tota una lliçó de fomentar la participació... crec que avui és especialment important inspirar-se en aquest model perquè si alguna cosa necessitem és construïr, plegats, un futur millor.